En sak alla smarta företagare oftast vet om är att om man kommer på efterkälken när det gäller sitt företags marknadsföring på internet så har man gjort ett stort misstag. Internet, som drastiskt har förändrat människors liv, har också ändrat hur företag fungerar. Marknadsföring, till exempel, har blivit så mycket enklare och mer effektivt än det någonsin varit. Det är på grund av Internets interaktiva karaktär som gör att företagare lättare kan kommunicera med potentiella kunder och vice versa.

Internetmarknadsföringstrenderna 2014

Använde er utav sociala medier

Ingen internetmarknadsföringsstrategi skulle vara komplett utan en bra marknadsföringsplan för sociala medier. Hur stort är sociala medier nu förtiden, kan man fråga sig. Tja, till att börja med, har Facebook ensamt över en miljard användare medan Twitter har över 500 miljoner. Stora siffror, eller hur? Den globala populariteten Facebook , Twitter och en rad andra sociala medier har gör det uppenbart att du inte bör marknadsföra ditt företag utan att använda dit utav sociala medier i olika former som en del av marknadsföringen.

För att göra detta på ett effektivt sätt, måste du göra rätt val. Ta reda på var dina potentiella kunder finns, och var verksam där. Försök att nå ut till dem på ett personligt plan, som erbjuder hjälp och praktisk information som rör din verksamhet i stället för en samling av massa produkter eller tjänster. Sätt upp mål och anpassa alla dina strategier för sociala medier.

Öka din synlighet med visuell informativ grafik

Infographics som närmast kan översättas på svenska som, visuell informativ grafik, är mycket i ropet dessa dagar. Om du vill tydligare framföra ditt budskap, så hyr en smart, begåvad och talangfull grafisk formgivare för att skapa en uppsättning av ”infographics” relaterade till din verksamhet och sprid dem på nätet. Du kan lägga upp dem på din blogg, hemsida eller grafik – relaterade sociala medier som Pinterest. Kom ihåg att det här är 2013, marknadsföring har blivit allt mer visuellt.

Optimera företagssidan för smartphones och surfplattor

De smartare smarta telefonerna blir, desto fler mobilanvändare blir det. Experter förutspår att inom några år kommer den så kallade mobila webben, d.v.s. användandet av internet via smartphones att överträffa den traditionell ”surfningen” via dator. Det är därför, det är viktigt för ditt företag att börja tänka på en omfattande mobil marknadsföringsplan med åtgärder så som att göra ditt företags webbsida responsivt och optimalt för att de användarna ska få ett så bra intryck av ditt företag även när de besöker dess webbsida via mobiler och surfplattor. Responsiva, mobilanpassade hemsidor är framtiden och 2013 är verkligen året du bör tänka på att åtgärda detta om du inte redan gjort det för ditt företags websida som en del av din sökoptimering.

Prioritera kvalitet framför kvantitet

Borta är de dagar då ett hundratal artiklar med samma ankartexter som pekade mot samma sida gjorde susen och gav mycket bra effekt. Nu handlar det allt mer om kvalitet, inte kvantitet. Om du använder SEO (sökmotoroptimering) för att driva trafik till din webbplats, för att i sin tur översätter dessa till vinst, måste du publicera innehåll som har bra kvalitet – som är informativ, engagerande, unik och praktisk. Detsamma gäller för dina inlägg på sociala medier. Det är bättre att göra några få givande inlägg i vecka istället för att publicera en massa mest för publicerandets skull.